måndag, januari 14, 2008

angående glömska

Plötsligt inser jag att legat och drömt en bok igen. Från början till slut, huvudpersoner, konflikt, grundhandling... allt var där, det vet jag. Och allt är borta, även om jag också vet att jag drömde att jag skrev ner det. Återstår bara en gäckande tanke, något mjukt och undflyende som jag inte kan komma åt. För allt jag vet var det genialiskt men --

Annars hade jag idag det tvivelaktiga nöjet att shoppa begravningskläder. Det är förvånansvärt svårt att se sober ut, utan att för den skull byta bort sig själv.
Min farbror Birger var släktens vandrande skratt. Leendet satt liksom ihop med glasögonen och flinten. Han stod för alla upptåg och alla lekar och sen en dag blandade han ihop mig med min kusin Sofia.
Och sen en dag kände han inte igen sina egna barn.

Jag kan inte ens skriva om honom. Det blir styltigt och rumphugget. Kanske för att min farbror Birger varit borta så väldigt länge nu. Han tillhör en tid som inte längre finns,
som jag inte riktigt minns. Men jag reser hem igen, för att lägga honom med rosor i graven.

Inga kommentarer: