tisdag, augusti 12, 2008

i mitt anletes svett 2.0



Jag har blivit knegare igen. Med betoning på KNEGARE. Jag spenderar kvällarna bland pallar och backar på ett gigantiskt lager. Och skyfflar böcker. Herreminjävul vad jag skyfflar böcker. Hundratals bara idag. Igår ställde jag upp dem på hyllorna, oändliga rader av kodade stålhyllor, scanna antalet, scanna boken, lägg i singelbacken om handdatorn säger till, ställ på hyllan, scanna hyllan - handdatorn börjar skrika och gorma om jag gör fel.
Idag plockade jag böcker, med en lista i näven och ett bord och plastbackar. Trava upp dem på ena armen, pricka för, det är en salig röra av gå-ner-i-vikt-böcker och kurslitteratur och fantasy och deckare och allsköns SKIT rent ut sagt. Jag är helt omkullvräkt av alla dessa böcker som jag inte visste fanns men som folk skriver och som andra köper. Emellanåt en Karl Marx eller en Strindberg-samling, men säkert tio-femton Liza Marklund-pocketar. Jävla Liza Marklund. Jag har god lust att lägga en liten lapp i de böckerna, "vad fan är det du läser människa?".

Så ja, jag knegar. Och jag vet inte om jag någonsin i mitt liv har varit så fysiskt utmattad. Jag går till bussen, den tar femtio minuter till Morgongåva, sen måste jag stressa som ett litet djur eftersom världens sämsta stationsplanerare har lagt den enda järnvägsövergången åt helvete långt bort från allting, från busshållplatsen, från AdLibris, från själva stationshuset för höge farao. Om jag inte vill klättra över spåren och forcera en halvt ogenomtränglig djungel måste jag gå runtom. På tio minuter. Sen vandra upp och ner längs med hyllorna i två timmar, tio minuters rast, två timmar till, en halvtimmes matrast, en timme till.

Mina fötter. Alltså gud, mina FÖTTER. Jag googlar stödstrumpor och tackar mitt envisa, sega bondbarnsblod. Men mina fötter.

Dagens höjdpunkt var för övrigt den här fascinerande volymen.

Notera sidantalet. Notera vikten. Och betänk sedan att jag släpade fram TJUGOEN exemplar av fanskapet.

Tjugoen. Gånger 1,6 kg. I mitt anletes svett har fått en helt ny betydelse. Å-heeej.

1 kommentar:

Wierd twisted thinker sa...

Att vara knegare är en stolthet. Knegaren bygger världen.