söndag, januari 06, 2008

i mitt anletes svett

Klockan är två på natten och jag ligger inte till sängs med täcket uppe vid örsnibbarna och varmvattenflaska. Förfärligt oansvarigt! Omoget! Vet hut! Så går det när man ligger och drar sig på blanka dan! väser moraltanterna.

Icke.

Det är sant att jag låg och drog mig nästan ohövligt länge idag. Men si! Det var naturligtvis för att jag innerst inne hade på känn att idag, idag blir jag inkallad!

Det är underligt hur tjusigt rättfärdigt allting lyser i skenet av en lönelampa. Det är nämligen så att jag har knegat, trälat, slitit för brödfödan och gjort rätt för mig på hederligt vis. Ja, Gud hielpe mig men jag har arbetat. 17-01 som personlig assistent i Gottsunda och således kunde jag ta nattbussen hem med svällande gott samvete ty nu har jag förtjänat såväl mig som moder Svea några ärliga penningar!

(Sen vann jag femtio kronor på en trisslott också och en del av arbetstiden spenderades i en soffa med en tjock, spinnande svart katt på magen men det hör ju bara inte hit!)

I morgon skall jag måhända rycka in igen, så nu måste jag somna sådär förnöjt som en trött rygg ska göra efter åtta timmars arbete. Har jag hört.

Inga kommentarer: